Gündəlik həyatda digər insanlarla uğurla əməkdaşlıq etmək və ya rəqabət aparmaq üçün digər insanın nə düşündüyünü, hiss etdiyini və ya nə istədiyini bilmək vacibdir. Dr. Julia Wolf, Dr. Sabrina Coninx və professor Albert Newen insanların digər insanları anlamaq üçün hansı strategiyalardan istifadə etdiyini araşdırıblar. Uzun müddət insanların yalnız bir strategiyaya arxalandığı güman edilirdi: ağıl oxumaq.Bu o deməkdir ki, insanlar başqalarının psixi vəziyyətlərini yalnız davranışlarına əsaslanaraq çıxarırlar. Daha yeni hesablarda isə bu qabiliyyət arxa plana keçib. Bohumda yerləşən komanda indi iddia edir ki, insanlar bir sıra fərqli strategiyalardan istifadə etsələr də, zehni oxumaq da mühüm rol oynayır. Onlar öz tapıntılarını “Erkenntnis” jurnalında 10 noyabr 2021-ci ildə onlayn yayımladılar.
Başqalarını anlamaq üçün strategiyalar
Son illərdə tədqiqatçılar zehni oxumağı çox mürəkkəb olduğuna və digər insanları başa düşmək üçün ümumi strategiya olmağı tələb etdiyinə görə tənqid edirlər. Julia Wolf zehni oxuma nümunəsini belə təqdim edirdi: "Mən birinin avtobusa doğru qaçdığını görəndə, bu adamın avtobusa yetişmək arzusunun olduğunu düşünürəm" deyir. "Bununla, mən ya onların vəziyyətində özümü təsəvvür edə bilərəm, ya da başqalarının davranışı ilə bağlı ümumi prinsiplər haqqında biliklərimə əsaslanaraq istifadə edə bilərəm."
Ancaq başqalarının hisslərini, istəklərini və ehtiyaclarını tanımaq üçün insanlar fərqli bir yanaşma tətbiq edə bilərlər. Onlar birbaşa insanın fiziki xüsusiyyətlərinə və digər kontekstual işarələrə əsaslanaraq stress keçirdiyini dərk edə bilirlər. Lakin onlar həm də psixi vəziyyəti çıxarmaq və aid etmək məcburiyyətində qalmadan, öyrənilmiş davranış qaydaları əsasında insanın bundan sonra nə edəcəyini proqnozlaşdıra bilirlər. Sabrina Coninx deyirdi: "Kimsə avtobusa minəndə onları nəyin buna məcbur etdiyini düşünmədən girişdə biletini göstərəcəklərini təxmin edə bilərəm".
İnsanlar müxtəlif strategiyaları birləşdirir
Bu gün tədqiqatçılar insanların başqalarını anlamaq üçün bir neçə strategiyanı birləşdirdiyini düşünürlər. "Biz iddia edirik ki, zehin oxunması bu kontekstdə etibarsız və nadir hallarda istifadə olunan ehtiyat strategiyadan daha çox şeydir - o, sosial idrakda böyük rol oynayır". Müəlliflər zehni oxumağın əhəmiyyətini yoxlamaq üçün istifadə oluna biləcək üç meyar müəyyən edirlər: ondan nə qədər tez-tez istifadə olunur, nə qədər mərkəzidir və nə dərəcədə etibarlıdır.
Tezlik sualına cavab vermək üçün daha çox empirik tədqiqat tələb olunsa da, Bohumda yerləşən komanda zehni oxumağın sosial anlayışın mərkəzi olduğunu düşünmək üçün yaxşı səbəblər olduğunu düşünür. "Bu, bizə burada və indidən kənara çıxan başqaları haqqında fərdi anlayışı inkişaf etdirməyə imkan verir" deyə Julia Wolf izah edir. "Bu, uzunmüddətli əlaqələrin qurulmasında və davam etdirilməsində həlledici rol oynayır."
Üstəlik, tədqiqatçılar zehni oxumağın digər strategiyalardan daha az etibarlı olduğunu güman etmək üçün heç bir səbəb görmürlər. Sabrina Coninx deyir: "Bütün strategiyaların məhdud etibarlılığı var; sosial idrak yalnız onları birləşdirməklə uğur qazanır". Buna görə də Bohumda yerləşən qrup sosial idrakın rəqabət strategiyaları baxımından nəzərə alınmamasını təklif edir. Onlar güman edirlər ki, strategiyalar qarşılıqlı təsir göstərir, bir-birini dəstəkləyir və mövcud vəziyyətə ən yaxşı uyğunlaşmaq üçün çevik şəkildə birləşdirilə bilər.
Redaksiya heyəti
- Gülnarə Kazım qızı Qurbanova (psixologiya elmləri doktoru, professor)
- Mehmet Engin Deniz (psixologiya elmləri doktoru, professor, Türkiyə)
- Turan Akbaş (psixologiya elmləri doktoru, professor, Türkiyə)
- Andrey İvanoviç Xudyakov ( psixologiya elmləri doktoru, professor, Rusiya Federasiyası)
- Rəna Həmid qızı Qədirova ( psixologiya elmləri doktoru, professor)
- Rəna Fuad qızı İbrahimbəyova (psixologiya üzrə fəlsəfə doktoru, professor)
- Rəşid Vəkil oğlu Cabbarov (psixologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent)
- Müşviq Hüseyn oğlu Mustafayev ( psixologiya üzrə fəlsəfə doktoru, məsul katib)
- Bəxtiyar Həmzə oğlu Əliyev (AMEA-nın müxbir üzvü, psixologiya elmləri doktoru, professor) - Baş redaktor
- Səməd İsmayıl oğlu Seyidov (psixologiya elmləri doktoru, professor) - Baş redaktorun müavini
- Hikmət Əbdül oğlu Əlizadə( pedaqoji elmlər doktoru, professor)
- Kamilə Ramiz qızı Əliyeva ( psixologiya elmləri doktoru, professor)
- Ramiz İbrahim oğlu Əliyev (psixologiya elmləri doktoru, professor)
- Elnarə İbrahim qızı Şəfiyeva
- Elnur Rüstəmov Məcnun (Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru)